Неделя о мытаре и фарисее |
Стихи на триоди:
Зиждителю горних и дольних,
Трисвятую убо песнь от Ангелов:
Трипеснец же и от человеков приими.
На мытаря и фарисеа:
Фарисейски кто живет, церкви далече бывает:
Христос бо внутрь, о смиреннии, приемлемый.
В настоящий же день, с Богом и триодь начинаем: юже убо мнози от Святых и Богоносных красотодетель наших отец, добре и яко достояше, от Святаго движими Духа, сложивше песносоделаша. Первый же всех сие умысли, три глаголю песни, во образ мню Святыя и живоначальныя Троицы, великий творец косма, в великой и святой Страстей Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа седмице, по именованию вкратце, коегождо дне краегранесьми умыслив песни. От негоже и прочии от отец, паче же иных, феодор и Иосиф студите, по ревности онаго, и прочым неделямъ (седмицам) Святыя и великия четыредесятницы счинивше, тех обители студийстей первее предаша. наипаче песни учинивше, и уставивше, и другая книзе, отонудуже и когда, от отец собравше и снискавше. И понеже убо первый дней неделя заключает яко воскресна, первая сущи, и осмая, и конечная, изрядно соделающе второму дню, рекше, понедельнику, первую уставиша песнь. Абие же третиему дню, рекше, вторнику, песнь вторую. Четвертому, рекше, среде третию. Пятому четвертую, еже есть, четвертку. И шестому дню, рекше, пятку, пятую песнь. Шестую же субботе, яве убо и седмую, и прочыя две, осмую и девятую, яже общно вси дни яко истиннейшя имут. Якоже убо Божественный косма, в велицей субботе положи четверопеснец, тамо сотворив: аще и послежде премудрейший царь Лев, повелев в совершение канон епископом Идрунским, монаха Марка, содела. Потребовательне же, Триодь именуется, ни бо присно трипеснец имать: ибо всесовершенна правила предлагает. но мню от множайшаго именование прияти: или еже великия ради седмицы, якоже речено бысть прежде бывша. Мысль убо Святым нашым отцем, книгою триодию всею, вкратце все елико о нас Божия Благодеяния изначала воспомянути, и на воспоминание всем изложити: како от него создани быхом, и от пищи райския изгнахомся, и данную нам ко обучению заповедь отвергше, и отвержени быхом завистию первозлобника змия и врага, низложеннаго за гордость. И како пребывахом отвержени от благих, и от диавола водими. Како же Сын и слово Божие милосердием своим пострадав, преклонив небеса сниде, и в Деву вселися, и нас ради бысть Человек, и по нему жительством на небеса восхождение показа, рекше, смирением предводительно и постом и отвержением злых, и прочими его деянии. Како же пострада и вскресе, и на Небеса взыде паки, и Духа Святаго низпосла Святым своим учеником, и Апостолом, и како Сын Божий, и Бог совершенный, от сих всех проповедася. Что же паки божественнии апостоли, благодатию Пресвятаго Духа содействоваша, яко от конец Святых всех вкупе собраша проповедию, наполняюще вышний мир: еже и мысль бяше изначала создавшему. Но в сих убо триоди мысль, настоящыя три праздники, мытаря и фарисеа, и блуднаго, и втораго пришествия, якоже некое предобучение и поущение Святыми отцы умыслися. Якоже предустроитися, и готовым нам быти к Духовным подвигом постов, от обычая скверное навыкновение оставльшым. И первее убо всех мытареву и фарисееву нам притчу предлагают, и предвозгласною седмицею именуют. Якоже бо к телесным бранем отходити хотящии, от воевод брани время преднавыкают, яко да оружия очистивше и угладивше, и другая вся добре устроивше, и всяко претыкание от среды сотворше, к подвигом усердно воспрятаются, и еже к потребе снабдят. Многажды же и прежде сражения, и словеса, и повести, и притчи себе приносят, и на ревность изъощряюще онех душы: леность же, и боязнь, и уныние, и другое аще что бедно, отгоняще. Тако и божественнии отцы предтрубят пощения последующее на демоны ополчение, яко бы душам нашым некую предвзятую страсть, и яд долгим соделанный временем очистити: еще же и еже не имуще от благих, потщавшеся стяжим, и яко подобно вооружившеся, тако готови к поста подвигом да пойдем. Понеже убо первое оружие к добродетели покаяние, и смирение: и паки преткновение к величайшему смирению, гордость и вышение: настоящую от божественнаго Евангелиа достоверную притчу первую всех излагают. фарисеем убо гордости и дмения отложити нам страсть поущающе: мытарем же паки сопротивное страсти сея, смирение и покаяние противу сотворити. Понеже бо первая и горшая страсть гордыня и дмение яко теми с небесе падение диаволу бысть еже прежде убо деннице, сих же ради тьме бывшу, и глаголему. Но и родоначальнику Адаму сих ради от пищи изгнание. Поущают сими, образом неким Святии о своих исправлениих никомуже выситися, и на ближняго востаяти, но присно смиренну быти: Господь бо гордым сопротивляется, смиренным же дает Благодать: лучше бо есть согрешающему обращатися, нежели исправляющемуся выситися. Глаголю бо, рече, вам: яко сниде мытарь оправдан паче, нежели фарисей. Объявляет убо притча, ниединомуже выситися, аще и Благая деяй есть: но присно смирятися, и молитися от души Богу, аще и в последняя злая впадет, яко не далече Спасения есть. мытарь убо есть, иже дани от князей емляй, и за крайнюю неправду купуяй и приобретаяй отсюду. фарисей же якоже отсечен кто негли, и прочих преимеяй разумом. Саддукей же от саддоика некоего, еже есть праведен: седек бо правда. Три же бяху у еврей ереси: ессеи, фарисеи и саддукеи, иже ниже Воскресению, ниже Ангелу, ниже Духу быти приемляху. Святых всех песноделателей твоих молитвами, Христе Боже наш, помилуй нас, аминь.